Toate aeroporturile din Republica Moldova

Toate aeroporturile din Republica Moldova

Toate aeroporturile din Republica Moldova

     Locul 7. Aeroportul Ceadîr-Lunga se află la 3 km sud-vest de orașul Ceadîr-Lunga. În perioada sovietică din Ceadîr-Lunga se efectuau zboruri spre Chișinău, Odesa sau Tiraspol, iar pentru o perioada de timp se realizau chiar și curse regulate Cahul – Ceadîr-Lunga – Chișinău.

    La data de 29 septembrie 1964, aeroportul din sudul republicii a devenit cunoscut în toată Uniunea Sovietică. Doi fugari dintr-o închisoare au luat ostatici cei doi piloți și i-au obligat să zboare către Turcia. Piloții au schimbat destinația și au îndreptat avionul către Chișinău. După ce și-au dat seama, că planul de a fugi din țară a eșuat între pușcariași și piloți s-a iscat o bătaie. În cele din urmă avionul a aterizat forțat în zona Chișinăului. Fugarii au fost reținuți, iar piloții au fost spitalizați.

      La mijlocul anilor 90 în timpul efectuării unui zbor de tip sportiv, a avut loc un accident aviatic. Avionul de tip L-13 Blanik cu cei 2 piloți Tudor Juc și Rafael Kose. a căzut în zona aeroportului, iar ambii au murit pe loc. La marginea aeroportului au fost ridicate 2 plăci comemorative în cinstea celor doi.

   

  Locul 6. Aeroportul Internațional Cahul se află la o distanță de 8 km de orașul Cahul. Potrivit Hotărîrii Guvernului nr.467 din 28 august 1996 aeroportului aviației civile Cahul a fost transmis în gestiunea administrației publice locale. În 2002 aeroportului i se acordă statut de aeroport internațional. În perioada existențe județului Cahul, și orașul Cahul era un centru județean, existau câteva rute spre Ucraina, Rusia și Turcia.

     După anul 2003, Aeroportul Internațional Cahul a fost supus lucrărilor de renovare. Între timp a apărut un investitor german, care a cumpărat 51% din acțiunile Aeroportului, iar Consiliul raional Cahul deține 49%. A fost reparată pista de decolare-aterizare, au fost achiziționate echipamente moderne. Cu toate acestea, aeroportul nu a obținut, din partea Administrației Aviației Civile de Stat, autorizația de exploatare și funcționare a aeroportului. Activitatea întreprinderei „Aeroportul Internațional Cahul” fiind sistată în 2004 de către Autoritatea Aeronautică Civilă, din motiv că aerodromul nu corespunde cerințelor privind siguranța zborurilor. Cu o suprafață de 100,45 ha Aeroportul Internațion Cahul este cel mai mare și unicul aeroport cu statut de internațional din Regiunea de Dezvoltare Sud a Republicii Moldova. În prezent aeroportul este în perioada de licențiere. Ultimul avion a decolat de aici în octombrie 2001.

 

    Locul 5. Aeroportul Bălți-Oraș a fost un aeroport din municipiul Bălți, Republica Moldova, îndeplinind funcția de aeroport local. Aeroportul Bălți-Oraș se află nemijlocit în aria orașului Bălți, în sud-estul cartierului Slobozia Nouă, la ieșirea spre autoruta Bălți-Soroca. Lungime pistei este de 2240 metri, iar lățimea de 42 de metri.

     Pe parcursul celui de al doilea război mondial Aeroportul „Bălți-Oraș” a fost unul din cele mai importante aeroporturi din regiune. Aeroportul Bălți-Oraș, împreună cu pistele pentru elicoptere, a fost folosit în domeniul serviciilor publice, al agriculturii, cât și pentru zboruri ocazionale și de scurtă durată între raioanele Republicii Moldova. Aeroportul avea o suprafața de 136,49 ha și era admnistrat de ÎS „Moldaeroservice”, fondat de către Ministerul Transporturilor și Infrastrcturii Drumurilor.

     Prin Hotărîrea Guvernului nr. 983 din 19 octombrie 2010 „Cu privire la transmiterea unor bunuri imobile”, tot terenul aeroportul s-a transmis în gestiunea Ministerului Economiei pentru utilizare în vederea extinderii activității ZEL „Bălți”. Pe terenul primit va fi creat un Parc Industrial și un Business Incubator.

  

   Locul 4. Aeroportul Internațional Mărculești este un aeroport din nordul Republicii Moldova fondată în anul 2004, în baza unității militare din această localitate. Este amplasat la 6 km distanță de Florești, 28 km – mun. Bălți și 150 km de capitala țării – mun. Chișinău. Aeroportul are o suprafață de 265,2 ha și era utilizat anterior pentru deservirea aeronavelor militare, din dotarea Forțelor Armate.

     Pista de decolare/aterizare din Aeroportul Mărculești se deosebește de alte piste de zbor din Moldova prin grosimea dublă, care permite aterizarea aeronavelor grele. Datorită beneficierii de facilități fiscale și vamale, cât și pistei, Aeroportul Mărculești, pretinde a deveni un important centru de tranzitare a mărfurilor. În prezent numărul mediu de angajați este de 369 persoane.

     La 10 iulie 2008, Parlamentul Republicii Moldova a aprobat Legea cu privire la Aeroportul Internațional Liber „Mărculești”. Documentul prevede crearea unei zone economice libere, în cadrul căreia vor fi utilizate infrastrutura și teritoriul aeroportului.

    Locul 3. Aeroportul Internațional Bălți sau Aeroportul Internaţional Bălţi-Leadoven este unul dintre cele două aeroporturi care servește orașul Bălți. Fiind situat la 15 km la nord de centrul orașului, acesta este al doilea aeroport ca mărime din Republica Moldova. Aeroportul este certificat și deschis pentru transporturile de pasageri și mărfuri, dar utilizat, în majoritate, pentru curse interne și zboruri ocazionale externe. Au existat câteva tentative de reanimare a aeroportului, prin „recomandări” insistente în adresa Air Moldova de a executa zboruri de pe acest aeroport Din 1992 au existat tentative de organizare a curselor regulate din Balți spre Moscova, însă, au fost anulate din motive economice.

     Aeroportul Internațional Bălți este administrat de ÎS „Moldaeroservice” și are o suprafață de 144 ha. Reieșind din datele statistice pentru perioada 2013-2015, AIBL înregistrează un număr redus de zboruri. Majoritatea zborurilor sunt executate de aeronave mici și helicoptere. În prezent, activitatea Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni este sistată din 14.09.2015 în legătură cu retragerea licenței de activitate conform demersului dlui Mircea Maleca, directorul Autorității Aeronautice Civile.

   Locul 2. Aeroportul din Tirapol este amplasat în nord-vestul (1 km) orașului Tiraspol, fiind cel mai important din regiunea separatistă din Stânga Nistrului. În 2012 o delegație a Dumei de Stat condusă Serghei Gavrilov a anunțat că aeroportul din Tiraspol va fi reconstruit în detrimentul bugetului rus, urmând ca pista să fie folosită de militarii ruși.

     Pista aerodromului este de 2500 de metri lungime și 44 metri latime, făcând posibilă aterizarea avioanelor militare şi a celor de mare tonaj. Din 1940 până în anii 1990 aeroportul era de tip militar, iar din 1991 s-a încercat reprofilarea lui într-unul de pasageri, dar până la urmă nu s-a produs. Până în anul 2012 pe pista aeroportului din Tiraspol se organiza diferite curse auto. La mijlocul anilor 80 ai secolului XX, pe teritoriul aeroportului din Tiraspol s-au filmat secvențe pentru filmul ”Одинокий автобус под дождём”.

   Locul 1. Aeroportul Internațional Chișinău este principalul aeroport internațional din Republica Moldova, și unul din principalele puncte de intrare în Republica Moldova. La 31 mai 1995, Аeroportului Chișinău i s-a conferit statutul de Aeroport Internațional.

    Primul zbor spre Chișinău a avut loc în 1926, pe 24 iunie, dinspre București prin Galați și Iași. Comandantul Aeroportului intre anii 1930-1940, pana la cedarea Basarabiei, a fost Alexandu Vladicescu. Terminalul actual datează însă din perioada sovietică, fiind construit în anii 1970. Astfel, stilul construcției este foarte asemănător cu alte aeroporturi mici din fosta Uniune Sovietică – un singur terminal construit pentru a asigura zboruri interne, fără facilități de vămuire sau de securitate. Acest lucru a determinat conducerea aeroportului să renoveze complet aeroportul în 1999 și 2000. Reconstrucția aeroportului, a fost realizată din contul mijloacelor financiare alocate de Guvernul Republicii Modova (3 mln. dolari) și creditului acordat de către Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (9 mln. dolari).

    Aeroportul are o singură pistă de aterizare (de 3590 de m, din beton), un singur terminal și o anexă. Aeroportul deține facilități pentru aterizări Cat. II . Terminalul principal are 7600 de metri pătrați, iar anexa are 4270 metri pătrați.

Suprafața totală: 4271 m2. Numărul total de pasageri(2016): 2.206.266

Toate aeroporturile din Republica Moldova. Sursa: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17.

 

 

Comentarii2

Victoria

Nici prin cap nu mi-a trecut ca avem atatea aeroporturi. 🙂 Interesant

Pilot

Mai adăugăm aerodromurile Vadul lui Vodă, Horești, Călărași, Dumbrava, Comrat, Et Cetera și Goian.

Lasa un raspuns